Revija SRP 73/74

Polona Shkodich

 

SLIKOVITA IZPOVEDNOST RADKA OKETICHA

 

Za likovno ustvarjanje Radka Oketicha je v glavnem znachilno dvoje ciklichnih krogov, tematsko zhe na pogled razlichnih, a v nachinu likovnega podajanja v marsichem tudi sorodnih. V slikarstvu veliko pozornosti posvecha krashki pokrajini v blagih odsevanjih realistichnega sloga, pa tudi v nekoliko bolj abstraktno usmerjeni pripovedi, pretezhno v tehniki akvarela in grafike.

Je slikar domishljijskih figuralnih kompozicij in tankochuten mojster risbe. Zhe prav od slikarskih zachetkov sta ga zanimali narava in krajina, snovnost majhnega sveta in arhitekturna dedishchina kamnitih vasi. V svojih delih je nemalokrat obudil spomine na krashka dvorishcha, vodnjake, gradove, zvonike, dimnike, na sklepnike in portale, ki jih krasijo kamnoseshki izdelki minulih stoletij. Kombinacija impresionistichno obchutenih, nezhnih risarskih prvin in znachilnih barv je zdruzhena s pomenljivimi nadrobnostmi, kajti char preteklosti avtor podozhivlja in interpretira kot svojsko idealizirano pravljichnost. Pripovedi so stkane z vso slikarsko obchutljivostjo, z nekoliko magichnim in skrivnostnim nadihom. Predstavitev v nashi reviji zajema iz tega oblikovno-tematskega podrochja.

Ciklus satirichne, protivojne tematike, ki je naletel na pozitivne kritike in priznanja tako doma kot tudi v tujini (med drugimi na razstavi v Istanbulu), pa prinasha aktualne in domishljene figuralne vsebine, vsekakor vredne pozornosti. Avtor se v nasprotju s prej znachilno poetichno pravljichnostjo zdaj srechuje z drugachnimi, konkretnimi razsezhnostmi. Likovni pristop in slog sta she vedno prepoznavna, vendar je v tem primeru bistven poudarek na sporochilnosti, ki se odrazha kot osebni nagovor in komunikacija s svetom. V izvirnih in nemalokrat duhovitih domislicah je sicer she ohranjena dolochena mera realizma in magichnosti, a se pod tezho avtorjevih razmishljanj in obchutij spreminjajo v zhe bolj nadrealistichne, simbolno poudarjene vizije. Problematiko nasilja in perecha dramatichna vprashanja slikar jemlje resno, na koncu pa je videti, kot bi jih resheval z igrivo lahkoto pronicljive parodije. Zanimivi so tudi »prostori«, kompozicije in perspektive, kjer se odvijajo zgodbe - na primer o boju med krompirjem in paradizhnikom, o protiraketni lubenici in koruzi, o klonu med ovcami, o radiaciji in metalcu diska, drugje se dotakne evolucije chloveshtva, pa shportnih (Homopentagool) in ekoloshkih problemov. Avtor nas zheli soochiti tudi s prikritim nasiljem in utesnjenostjo. Nemalokrat likovno vsebino podkrepi she z izvirnimi besedili.

Radko Oketich nastopa s slikovito izpovednostjo. Na eni strani sledove chlovekovega dela in preteklost bivanja zavija v pravljichnost, na drugi strani ponuja protivojne izzive in nachin svojega upora zoper eksistencialne stiske, za prezhivetje v sodobnosti in prihodnosti. V krutem svetu resnichnosti ishche simbolno pomenljive, vsekakor duhovite in tudi komichne opomine.