Revija SRP 71/72

Ciril Gale

OD JUNAKOV UPORA DO »SUPER JANEZA«
(Akad. slikar Andrej Herman kot avtor stripov)
 
 
 
Med plodnejshimi slovenskimi avtorji stripa, ki so od 60. do 80. let prejshnjega stoletja objavljali v glavnem na straneh, namenjenih stripu, v Ljubljanskem dnevniku in v Nedeljskem dnevniku, je tudi akademski slikar Andrej Herman. Rojen je bil 16. 3. 1931 v Ljubljani, leta 1964 je diplomiral na ljubljanski Akademiji za likovno umetnost. Po diplomi je bil likovni pedagog.

Stripe je zachel objavljati zhe kot shtudent: Boj v skalnem zalivu (LD, mar. 1961), Spopad v skalnati grapi (LD, maj 1961), Kurir Alesh (LD, avg. 1961 – apr. 1962), Premagani »tiger« (LD, apr. 1963). Zhe s temi prvimi stripi, katerih tematika je bila boj proti okupatorju med drugo svetovno vojno (pisec scenarijev Milosh Mikeln), je Herman razvil svoj prepoznaven stil realistichne risbe s tankimi, skicoznimi linijami in uchinkovitim senchenjem. Nekatere stripe je risal tudi po lastnih vsebinskih zasnovah. Najboljshe zgodnje delo je Letalishche brez strazh (ND, avg. – nov. 1964), tablojski strip v izvirni obliki (spremno besedilo je natisnjeno v segmentu v sredini tabloja, brez dialoshkih oblachkov) in s psiholoshko zanimivo ZF vsebino. Od novembra 1974 do prvih mesecev 1975 je v dnevniku Delo izhajala stripska slikanica (tri slike na dan, pod njimi tiskano besedilo) s tematiko iz zgodovine starega Egipta pod naslovom Sveta machka (z opombo: »Po knjigi G. A. Hentyja – Rishe Janez Kovach). Med Hermanovimi stripi v ND sta she Majhni – nevarni (1977-1978) in Krokarjevo gnezdo (sept. 1979). Pisatelj Albert Papler je pisec predloge za tablojski strip Super Janez (ND, jul. 1980 – apr. 1981), kjer je risba rahlo karikirana, ustrezno satirichni vsebini, besedilo pa je tudi tukaj tiskano v segmentih zunaj slik in brez oblachkov. Celoten Hermanov stripski opus kazhe profesionalno zanesljivo in moderno ekonomichno ilustracijsko podobo, s tem pa tudi pomeni takshen prispevek v zgodovini slovenskega stripa, ki ga ni mogoche spregledati.

Kot slikar je Herman manj znan, ker ni veliko razstavljal. O njegovem sicer zanimivem slikarstvu so pisali npr. Cene Avgushtin, Pavel Pibernik in tudi sodelavec nashe revije Ivo Antich (chlanek ob razstavi v Bezhigrajski galeriji, Mladina, 25. 8. 1977).