Revija SRP 7/8

Lev Detela

 

Z/A/MESHANE OBLIKE SODOBNIH TELEVIZIJSKIH STRATEGIJ ALI
OD OBJEKTIVNE INFORMACIJE DO ABSOLUTNEGA SRECHELOVA

 

Na nemshkem prostoru se je ponovno razvenela debata o nasilju v televiziji. Neki trgovec iz Saarbrückna je tozhil zasebno televizijsko druzhbo RTL, ker je v jutranji program za otroke uvrstila oddajo "Power Rangers". To so mladoletniki, ki se znajo podobno kot superman spremeniti v realne figure iz stripov, da bi se borili proti zlu, ki ga shiri charovnica Rita. Tozhnik argumentira, da serija kvari mladino. Njegovega sina so sosholci zhe vechkrat napadli, posnemajoch azijske shportno-obrambne nachine, kot jih prikazujejo v oddaji "Power Rangers".

Zastopnik televizijske druzhbe RTL meni, da znajo otroci dovolj dobro razlochevati med resnichnostjo in fikcijo. Toda nemshka organizacija FSF (Prostovoljna samokontrola televizije) prav tako kritizira omenjeno oddajo, ki jo druzhba RTL priporocha za mlade gledalce od shestega leta naprej, cheprav so preizkusi pokazali, da znajo otroci shele po osmem letu zares lochiti resnichnost od fantazija in fantastichnosti. Analize v Nemchiji so ugotovile, da postajajo mladi gledalci ob gledanju serije "Power Rangers" agresivni. Uporabljajo razlichne predmete kot orozhje in se vedno znova zapletajo v prepire.

Pedagogi na veliko razpravljajo o spremenjenih vedenjskih nachinih uchencev. Pomanjkanje koncentracije se druzhi z brezbrizhnostjo, ta pa se mesha s stopnjevano agresivnostjo do tako imenovanih "avtoritet", ki bi rade uchencem vcepile v glavo veshchine, ki so povezane z znanjem. Ali ni ta polozhaj pogodila tudi sedanja televizijska doba?

Na bozhichni vecher je RTL oddajala film "Deadly Games - sam proti bozhichku", v praznichnem programu je bil she film o Katastrofi "Mesto v plamenih" in grozljivki "The Hidden - Nepopisno Zlo" in spremenil v zabavishche s filmskimi komedijami.

Vedno bolj postaja ochitno, da populistichne zabavne oblike zachenjajo odlochilno vdirati tudi v programe drzhavnih televizijskih hish. (Letos za bozhich sta nemshka televizija ARD/ZDF in avstrijska televizija ORF sicer v glavnem she pripustili religiozni program, vendar se ta zhe mesha z "nechistimi" oblikami, trivializacijami in serijami, saj se ne mara nihche boriti proti javnemu okusu (ki ljubi shalo, agresivnost in seks). Seveda pa drzhavne televizijske ustanove v statutih she zagovarjajo svojo velikokrat z zakoni dolocheno vzgojno-informativno nalogo, povezano s shirsho kulturno in druzhbeno-ozaveshchevalno ponudbo. Kako dolgo she?

Tudi v drzhavne televizijske hishe vdirajo (vedno pogosteje) razlichne tekomvalne zabavne oddaje. Te so posebno znachilen sestavni del sporeda privatnih televizijskih druzhb.

Medtem ko za KRUH poskrbi marljivost posameznih obchanov (ali pa kar drzhava in privelegiji srechnih nakljuchij), ponujajo televizijski programi poleg zgoraj opisanih agresivnih zabavnih oddaj, filmov in serij predvsem shtevilne igre, ki sugerirajo SREChO POTROShNIShTVA .

Na programu druzhbe RTL in podobnih privatnih kanalov se vrstijo tako rekoch noch in dan, ob vsakem chasu, razlichne tekmovalne zabavne oddaje.

V eni od teh (na sporedu privatnega nemshkega oddajnika) znasha zachetni tekmovalni kapital dvajset mark. Podjetni sodobnik ga, che pravilno reagira, lahko hitro podvoji, potroji in pomnozhi, za namechek pa se, che se mu nasmehne SREChA (podobna rimski boginji Fortuni), znajde v RAJU modernega potroshnishtva.

Vodja oddaje ves chas blebeta skorajda nerazumljive rechenice. Ochitno je prototip uspeshnega sodobnika. Oblechen je v vijolichast suknjich, oranzhna srajca she poudarja njegovo novodobno uchinkovitost. Kravata je posejana s krichavimi, rumenkastimi vzorci. Srednjedolgi chrni lasje poudarjajo juzhnjashko vedrost. Podoba je, kot da se je glede mode in nastopa posvetoval z gigolom v kakem tretjerazrednem nochnem baru v Palermu, vendar to she ne pomeni, da za sodobno publiko ni nadvse uchinkovit. In to she posebej, saj mu ob strani stoje brhke asistentke s sharmantnim nasmehom, ki tekmovalce spodbujajo k najvechjim storitvam in drznostim. Toda pozor! Celotna erotichna energija je pri televizijskem tekmovanju prestavljena v potroshnishtvo. Nadebudnim kandidatom se srecha smehlja v obliki misterija kupne mochi in vrednosti. Gre za desetinke sekunde, za pravilno in hitro reakcijo, ki je presezhena vrednost sodobnosti. Kdor je hiter, je uspeshen. Kdor je najhitrejshi, je shampion. Kot v shportu. Odlochita lahko le dve stotinki sekunde. Kaj je to? Blaznost? Potem je blaznost tudi veleshport, na primer s Shpelo Pretnar, ki postane zaradi kake pichle stotinke sekunde (ki je brez sodobne elektronike sploh ni vech mogoche ugotoviti in izrachunati) tretja v superveleslalomu.

Tekmovalne oddaje (velikokrat) pripravljajo in financirajo razlichna podjetja, firme, monopolistichni velikani. Vodja oddaje se med tem spreminja v pravega Mefista. Navzoche vzpodbuja, naj vse svoje agresivne in (n)e(v)rotichne energije zhrtvujejo namenu potroshnishtva. Vech in she vech je boljshe. Imeti najvech, imeti vse je najvechja SREChA (z velikimi chrkami). Zadenesh lahko chudovito potovanje (za dva) v daljne eksotichne kraje. Popolnoma izven naporov vsakdanjega delovnega procesa se v televizijskih zabavnih oddajah znajdesh v RAJU dejanskega uzhivanja potroshnishkih dobrin.

Jasno pa je, da morash biti hiter in drzen. Vodja oddaje puha usodna vprashanja. "Povejte, kako se imenuje glavno mesto Sarlanda?" Hitro, hitro! Gre za desetinke sekunde. "Kako se imenuje stoti del dolarja!" Hitro, da bosh prvi!

Asistentka se zhe zapeljivo smehlja. Saj vesh, let na eksotichne otroke. Toda zdaj morash biti zbran. Vse erotichne energije morash usmeriti v zheljo po pomembnem potroshnishkem predmetu.

Po motu "iz malega raste veliko" se vrstijo nagrade, od novodobne elektronske ure do opreme za kuhinjo. Seveda pa morash biti tudi sam iznajdljiv. Jasno je, da "lenega chaka strgan rokav, pal'ca berashka, prazen bokal." Ob koncu se oddaja stopnjuje do "usodnostnih" vishin. Posebno srechnega sposobnezha chaka veliki FINALE z odlichnimi nagradami. Na primer je na razpolago sodobni avto BMW s pritiklinami naravnost odlichne vrste (z Bavaria Business Radio, ogrevanimi sedezhi in rachunalnishkim sistemom). Pred vstopom v ta NEBESA, to popolno blazhenost NIRVANE, je potrebna izredna koncentracija. Na ekranih se zasvetijo velike chrke MEDITACIJA. Vidimo, kako vodilni kandidat zdaj deset sekund zbrano in izbrano razmishlja o poslednjem vprashanju. Bo ali ne bo? Bo ugriznil v USODO? Mu bo ta naklonjena?

Vrata v NEBESA se zhe odpirajo. So odprta na stezhaj? Vodja oddaje se pomenljivo smehlja. Brhke asistentke so naravnost blazhene. Toda tudi nesrecha ni v taki oddaji nikakrshna KATASTROFA. Upanje za naprej vedno tli. Kandidat, ki ni uspel, bo s svojim srechelovom nadaljeval v naslednjem krogu. Tako se nesrecha pravzaprav pretvori v srecho, v veliko prichakovanje. Ali ni to naravnost chudovito? Na koncu chaka vztrajnega, ki ni odvrgel pushke v koruzo, velikanska nagrada. Vsi so navdusheni. Televizija je zares prava prijateljica chloveshtva. Zhe je nadomestila pravo metafiziko. Postaja nekakshna nadomestna religija. Bo ob koncu, sredi stalnih kriz kapitala, nadomestila celo delovne procese kot take, kot v kakem idealnem komunizmu bo vsakomur odrezala njegov primerni kos kruha kar s pomochjo nagrajevanja preko malega ekrana. Temu se zares reche NIRVANA.

Znachilno je, da se prichujochi zabavni televizijski nachini vedno odlochilneje uveljavljajo tudi v drzhavnih televizijskih hishah, ki postajajo vedno bolj komercialne, cheprav so jim politiki dodelili privilegij, da s pomochjo narochnine ali davkov financirajo svoje delovanje. Kar pa seveda ne zadoshcha vech. Potrebni so novi nachini, s presezh(e)nimi vrednostmi in ponudbami. ZA VECh IN NAJVECh!

Medtem se tekmovalne televizijske oddaje strumno meshajo s trivialnimi zabavnimi serijami in agresivnimi filmi. Ljudje zvesto sledijo diktatu svojega televizijskega hishnega tirana. Znachilno je, da modo velikega sveta (zhe) aktivno posnemajo tudi drobne televizijske ustanove. Razlichni nacionalni programi. Hrvashki ali slovenski. Nekateri sodobni (tudi nacionalno slovenski) politiki so se popolnoma prilagodili televizijskemu Mefistu, vodji potroshnishkega televizijskega programa, ki zdruzheno ljudstvo brezpogojno vodi do velike blazhene Nirvane. Aleluja. Uchinkovita barvitost kravate in chevljev se zhe druzhi z z/a/meshanimi oblikami reklamnega sprenevedanja in chustvovanja. Kar je ta trenutek she relativno kramljanje za nasmeh in razvedrilo, pa je lahko jutri zhe ABSOLUTUM, ki ne trpi ugovora. Zakaj SREChA je tista oblika hrepenenja, ki si jo pravzaprav vsi zhelimo. Tudi DIKTATORJI si mochno prizadevajo, da bi bili vsi zares srechni, oni pa vechni.