Revija SRP 63/64

Ciril Gale

 

STRIP MED REALIZMOM IN KARIKATURO
(Stripski opus Iztoka Shushtershicha)
 

Iztok Shushtershich je bil v 60. in 70. letih preteklega stoletja eden najbolj plodnih in znanih ustvarjalcev na podrochju slovenskega stripa. Rojen je bil leta 1944 v Lescah na Gorenjskem, konchal je Srednjo sholo za oblikovanje v Ljubljani. Zhe zgodaj v 60. letih je zachel objavljati stripe v trzhashkem Primorskem dnevniku (Vesoljski junaki, 1961/ 1962; Kavboj Joe in zloglasna tolpa, 1962/ 1963; Skrivnost potopljene ladje, 1963); ti stripi so risani v realistichnem stilu in kazhejo nadarjenega zachetnika. Konec leta 1963 je v ljubljanskem Nedeljskem dnevniku zachel izhajati njegov strip Capek, januarja 1964 pa v shportni prilogi Ljubljanskega dnevnika enopasichni strip z naslovom Filip, Tina in Feliks. Oba stripa sta karikaturistichna in tudi she bolj zachetnishka. Proti koncu leta 1964 je v Ned. dn. izhajal strip Tomijeva pustolovshchina, podpisan z imenom K. Ershich (Iztok Shushtershich), novembra istega leta pa je v Ned. dn. zachel izhajati strip v zhe zrelem realistichnem slogu Satanov ovinek s Shushtershichevo znachilno temo kriminalke o mednarodnih avtomobilskih dirkachih.

Sledili so Prezheche globine (Ned. 1965), Sabotazha na shtev. 17 (Ned. 1966) in hkrati v istem listu tudi karikaturistichna stripa Beatlesi in frizerji ter Grivarji in 220 voltov. Do prve polovice 70. let je v Ned. dn. objavil she stripe Pekel v Vosterju, Streli na peti aveniji, Potepuhi, V senci nasilja, Charobna formula, Pokavci, Grand prix, Velika preizkushnja, Veliki lov (zadnji je karikaturistichni strip o Indijanchkih, Ned. 1972/ 1973). Pozneje, v vse bolj spremenjenih razmerah, je v glavnem opustil risanje stripov, kot ilustrator pa je vech let delal v ZRN. Obchasno je narisal she nekaj stripov, npr. leta 1983 je v reviji Nash strip objavil realistichni vestern Joaquin Murietta in karikaturistichni vestern Benjamin Goldin. Za dnevnik Delo je risal tudi slikanice. V pogovoru z avtorjem tega chlanka je povedal, da je risal zhe tedaj, ko je sedel she ochetu na kolenih, in da je od risarjev v zachetku najbolj obchudoval Hala Fosterja in Alexa Raymonda, pozneje pa tudi Huga Pratta.

Lahko bi rekli, da je Shushtershich v obdobju, ko je bil v njem vodilni (tudi vech stripov sochasno) avtor stripov, dal glavni pechat vsemu stripu v Ned. dn. Njegov stripski opus je razmeroma obsezhen in stilsko prepoznaven, v glavnem pa je nastal v intenzivnem razdobju v mlajshih letih. Odlikuje ga tehnichno korektna risba s peresom v gladkih, zanesljivih potezah, tako v realistichnem kot v karikaturistichnem stilu. Zlasti suveren je v risanju tehnichnih predmetov, na primer avtomobilov. Vechinoma je svoje stripe tako risal kot pisal. Vsebinsko so njegovi stripi solidni, vendar ni izoblikoval kakshnih bolj izrazitih likov.