Revija SRP 35/36

Lev Detela

GIBLJIVE SLIKE ZA NOVODOBNEGA BARBARA
ALI PARABOLA O ZATONU TRADICIONALNE TELEVIZIJE

 

TELEVIZIJA JE BILA VCHERAJ. S to parolo je pred nekaj leti gledalce v Avstriji in po svetu vabila k gledanju ocharljivih ali vznemirljivih novih filmov komercialna televizijska ustanova PAY-TV-PREMIERE. Toda na pragu tretjega tisochletja lahko zhe po dveh kratkih letih, ki za PREMIERE nista bili vedno visokoletechi, po (moderno) domache zapishemo, da je ta televizijski program, ki si ga moramo kupiti, che si ga hochemo ogledati, skorajda "out". PREMIERE BO KMALU VCHERAJ - zatrjujejo zlobni jeziki in priporochajo skorajshnji ogled programa PREMIERE WORLD, ki nas bo popeljal v svet presezhnih blazhenosti in zapeljivosti v novi digitalni tehniki. To seveda pomeni, da bo namesto enega kanala sedanje PAY-TV-PREMIERE na razpolago na ducate kanalov. Tako rekoch za vsak okus bo prvovrstno poskrbljeno. Na svoj rachun bodo prishli ljubitelji kriminalnih filmov in kavbojskih serij pa omlednih ljubezenskih nadaljevank in pornografije hkrati ali kadar koli in po svobodni presoji, le izbirati bo treba iz bogate ponudbe in si sestavljati program - in plachati.

Celotna zadeva bi bila izredno vabljiva, ko ne bi imela enega samega in edinega handicapa. V istem chasu si lahko vedno vechje shtevilo gledalcev po Evropi zastonj ogleda okrog trideset pretezhno v nemshkem jeziku oblikovanih programov. V glavah nachrtovalcev novega lepega sveta zato zhe zorijo vizije o redukciji brezplachnih programov, cheprav drzhavne televizijske ustanove she vedno pridno pobirajo narochnino, ne glede na to, ali jih gledamo. Ob skrchenju "zastonjskih" programov in kanalov zhele televizijske ustanove v zameno ponuditi razlichne razvedrilne video-oblike, ki jih bo mogoche plachati tudi s kreditno kartico. Ali se bo taka nova politika razlichnih televizijskih ustanov in njihovih vedno bolj banalnih in trivialnih sporedov priljubila in uveljavila? Pojavlja se vedno vech kritichnih glasov, ki menijo, da se zhe priblizhujemo obdobju, ki si bo skovalo novo geslo: TELEVIZIJA JE BILA VCHERAJ - IN NIKDAR VECH.

Seveda je tudi tako prichakovanje zgolj pretiravanje. Vendar zlasti pri mlajshih gledalcih vidimo jasen premik od standardne televizije do kombinacije gibajochih se slik in interneta. Toda razvoj kljub novim tehnologijam ni spodbuden. V Zdruzhenih drzhavah Amerike izgubljajo gledalce zaradi preskoka k drugim zabavnim medijem predvsem velike televizijske ustanove. Osip gledalcev je obchuten zlasti pri informativnih in kulturnih oddajah.

Optimistichni zagovorniki novega chasa nas sicer skushajo pomiriti in potolazhiti. Trdijo, da si lahko vsakdo, ne da bi se oziral na "neprijetni" dolocheni chas oddaje, informacijo poishche na internetu ob vsakem pravem ali nepravem chasu, podnevi in ponochi, zato so nasha razburjanja popolnoma odvech in celo neumestna. Upajmo, da imajo optimisti prav in da ne bo chez dvajset ali trideset let sedel ob svojem novodobnem sprejemniku edino grozljivo novodobni nevedni barbar.