Revija SRP 23/24

Ivo Antich

 

"SKRIVNOST" PREZRTEGA STRIPARJA

 

Chetudi se slovenski strip po razsezhnostih svoje produkcije seveda ne more primerjati z nekaterimi vechjimi nacionalnimi konteksti, vseeno premore vech solidnih avtorjev, kot se zdi tistim, ki jim domachi strip pomenita le Muster in Gatnik, pa morda she kakshen mlajshi "zvezdnik". Eden takih pozornosti vrednih, chetudi "pozabljenih" in celo v literaturi, ki naj bi bila strokovni pregled domache zvrsti, povsem prezrtih avtorjev je npr. Bojan Shlegl (zbornik Slovenski strip, Celje 1996, njega in she nekaterih starejshih risarjev z znatnimi opusi "ne pozna", cheprav sicer navaja tudi mladeniche, ki so doslej ustvarili le po nekaj tablojev) . Shlegl (Kamnik, 1931) je stripe risal v glavnem v mlajshih letih kot shtudent arhitekture v Ljubljani, pozneje pa je strip opustil, ker je, kot poudarja, risanje te zvrsti izredno naporno in v slovenskih razmerah podcenjevano, bedno plachevano, sploh brezperspektivno. Nashel se je tudi kakshen "strokovnjak", ki je zanichevalno ugotavljal, da Shleglov stripski stil "ni originalen". Ochitno je pach, da se je uchil zlasti pri Alexu Raymondu, kot je ta s finim "fotorealizmom" risal svoj epohalni detektivski strip Rip Kirby in kot ga je po smrti nadaljeval John Prentice, pa tudi pri Johnu C. Murphyju (strip Ben Bolt). Poleg dejstva, da "raymondovske shole" ni skrival niti marsikak pomemben tuji risar in da je sploh stilska originalnost tudi najboljshih slovenskih avtorjev stripa zelo relativna (npr. Tomazh Lavrich, prvo ime sodobnega domachega stripa, je virtuozen eklektik), je omembe vredno tudi Shleglovo mnenje, "da je bolje risati dobro, pa cheprav stil ni popolnoma originalen, kot slabo na originalen nachin" (cit. C. Gale: Zabavna periodika - strip, Maribor 1982, str. 51). Nedvomno torej Shleglovi stripi, ustvarjeni vechinoma s scenaristom Markom Mihelchichem (Skrivnost belega slona je npr. izshel kot posebna publikacija v Kamniku 1965), pomenijo za slovenske razmere v vsakem pogledu métiersko izjemno korektno in profilirano ustvarjalno dejanje na podrochju tradicionalnega realistichno akcijskega stripa.