Revija SRP 17/18

Ivo Antich

VIZIJA “ANTICHNEGA” TOTALITARIZMA

 

Milosh Radosavljević: Antique.
Zalozhila in izdala zalozhba Opus.
Posebna izdaja revije Pesnishka tribuna. Krshko 1996.

Nekoliko nenavadno je, da t.im. stripski album, se pravi v svetu povsem uveljavljena, na Slovenskem pa she bolj redka knjizhna izdaja (navadno v formatu A4 s trdimi ali poltrdimi platnicami) kompletnega stipa izide kot “posebna izdaja” neke literarne ali tochneje pesnishke (izrecno pesnishtvu namenjene) revije. Natanchnejshi pregled albumskega prvenca doma in na tujem zhe opazno nastopajochega slovenskega avtorja stripov Milosha Radosavljevića (Celje, 1968) pa razkrije utemeljenost te na prvi pogled presenetljive uvrstitve pretezhno likovne publikacije pod okrilje poezije. Najprej je tu dejstvo, da je format A4 sam po sebi izrazito revialen, saj najvech revij (tudi Pesnishka tribuna) izhaja v taki obliki, Antique pa je natisnjen priblizhno v tem (nekoliko zmanjshanem) formatu; tudi njegov obseg po shtevilu strani ustreza povprechni reviji. Globlja “zveza” s poezijo pa se kazhe v avtorjevem stripskem jeziku, ki je izrazito ilustracijsko razpolozhenjski v smislu moraste, katastrofichne mrakobnosti, ustvarjene s preciznim modernim stilskim pristopom v senchnih odnosih med svetlim in temnim. Dolochen "lirski odmik" od obichajnega stripa je videti tudi v kombinaciji tekstovnih elementov s slikovnimi: naslovni strip je v glavnem sestavljen iz samoh slik, ki pa ne sledijo kakshni izrazitejshi fabulativni shemi; spremno besedilo brez dialogov se pojavi le v redkih blokih z izrazito poetichno-filozofichnim sporochilom, ustreznim asociaciji, ki angl. besedo "antique" (pom. "starinski", pa tudi "grotesken") vezhe z besedo "ant", kajti mravlje naj bi bile postkatastrofichna "reinkarnacija" chloveka. Dodatni krajshi strip Aero-plan je bolj "stripski". V celoti gre za nedvomno markantno kreacijo.

 

 

DIVJE (KITAJSKE) NOCHI

Franz: Lutka od slonovache (epizoda: Divlje noći).
Posebna izdaja revije Comic strip.
Izdajatelj: Slobodna Dalmacija, Split 1995.

Risar in she pogosteje scenarist, ki se pojavlja le pod oznako “Franz”, prihaja s podrochja francosko-belgijskega stripa; splitska zalozhnishka hisha je v kooperaciji z znano francosko zalozhbo stripov Editions Glénat med drugim izdala album s prvo epizodo njegovega stripa Slonokoshchena lutka. Se pravi, da se je med vsakrshnim stripskim “zhaganjem”, ki bolj ali manj redno izhaja v “ilirskih provincah”, pojavil strip, ki je vreden posebne pozornosti, in to zaradi tematske izjemnosti in avtorske markantnosti, ne nazadnje pa tudi zaradi zgledne tehnichne korektnosti publikacije (zunanja oprema, barvni tisk, vpis teksta...). Zadevni strip je nastal leta 1987, dogajanje je postavljeno na Kitajsko v chasu dinastije Tang, in sicer na rob cesarstva, v mestece blizu mongolskih step. Opozicija mesto - stepa je prikazana skozi preplet usode dekleta Yu Lieni, ki se reshi iz hishe bogatega in surovega gospodarja, pri katerem je bila tudi spolno zlorabljena “lastnina”, in stepskega bojevnika Timoka. Risarsko in scenaristichno je strip na najvishjem nivoju standardne stripske kreacije in produkcije, s suverenim obvladovanjem realistichnega pristopa pri plastichnosti likov, zgodovinsko dokumentarni podlagi, kadriranju, organizaciji sekvenc (tablojev) in vodenju zgodbe v glavnem z elementi dialoga. Zlasti uchinkovita je priblizhno prva polovica zvezka s prikazovanjem odnosov med znachilnimi ljudmi (surovost gospodarjev do podrejenih) v starem kitajskem mestu, medtem ko se v drugi polovici dramatichnost prevesha v smeri bolj obichajne zunanje akcijske dinamike, ki ji daje osnovni ton sicer divje impulzivni, a vse manj zanimivi “glavni junak” Timok. Glavna znachilnost pa je seveda “glavosek”: mimogrede doleti kogarkoli.