Revija SRP 13/14

Janez Lombergar

 

Urednishtvo oddaj v kulturi v umetnishkem programu Televizije Slovenija je uvrstilo v svoj program likovni portret Jozheta Spacala, akademskega slikarja in mojstra mozaika, grafika in televizijkega scenografa. Program sestavljajo trije vsebinski sklopi:

Kras in mozaik,
Grafika in slikarstvo,
Televizijska scenografija.

Oddajo so pripravili dr. Stane Bernik, dr. Jure Mikuzh, dr. Nace Shumi, rezhiser Igor Prah in Janez Lombergar. Oddaja je v zakljuchni fazi izdelave.

 

 

LIKOVNI PORTRET JOZHETA SPACALA

 

Zachetki slovenskega televizijskega programa segajo v pozna petdeseta, zhe sredi shestdesetih let pa se je njegovim pionirskim ustvarjalcem pridruzhil scenograf Jozhe Spacal. Po shtudiju na milanski Accademii di Belle Arti Brera in z bogatimi izkushnjami iz milanskih scenografskih studijev RAI je zhe takoj na zachetku postavil nashi televizijski scenografiji likovno in strokovno izjemno visoka merila ter jo vpel v sochasne svetovne umetnostne tokove. Tem tokovom je sledil skoti tri desetletja svojega ustvarjalnega dela, vendar v svoje scenografske reshitve nikoli ni preprosto prenashal, ampak je kot izjemno profilirana in mochna umetnishka osebnost avtorsko nadgrajeval in osebno preinterpretiral, tako da so she tako razlichne scene za oddaje vseh vrst vedno nezgreshljivo prepoznavne kot njegove. Orjashki opus Jozheta Spacala na podrochju televizijske scenografije, opus, kakrshnega bi drugod razvijale skupine ustvarjalcev, je izjemno celovit in kazhe zelo jasno in logichno razvojno chrto. Obenem pa je kar najtesneje povezan in prepleten s Spacalovim grafichnim opusom, predvsem njegovimi mozaiki, saj je prav njegova likovna izkushnja z mozaiki temeljno zaznavala princip njegovega scenografskega ustvarjanja. Mnoge od Spacalovih scenografij so bile vizualno in izrazno tako silovite in oznbachujoche, da so potegnile za seboj iskanja in ustvarjalne napore vse avtorske skupine. Nastale so celovite umetnishke stvaritve za oddaje, ki po scenografski plati shtejejo gotovo v sam vrh dosezhkov na podrochju televizijske scenografije sploh.

Jozhe Spacal je bil v zadnjih treh desetletjih gotovo kljuchna osebnost in najpomembnejshi oblikovalec ekranske slike slovenske televizije, kar nenazadnje tehtno utemeljuje tudi dejstvo, da se je nasha nacionalna televizija odlochila pochastiti svojo tridesetletnico prav z izdajo monografije Televizijska scenografija Jozheta Spacala in z obsezhno retrospektivno razstavo Spacalove scenografije v ljubljanski Moderni galeriji, zdruzheno z mednarodnim simpozijem o televizijski scenografiji, ki je v organizaciji EBU potekal v Ljubljani. Monografija Spacalovih scenografskih stvaritev z obsezhnimi strokovnimi shtudijami najvidnejshih likovnih teoretikov in umetnostnih zgodovinarjev ne predstavlja le svojevrstne kronike programskih snovanj in ustvarjalnih dosezhkov slovenske televizije, spremljanih skozi likovno optiko enega njenih najvidnejshih ustvarjalcev, ampak je sama po sebi tudi strokovno delo, kakrshnemu bi tako v Evropi kot po svetu tezhko nashli adekvatno primerjavo.

Zhe v chasu priprav razstave in knjige je zachela nastajati tudi serija treh televizijskih oddaj, ki bodo predstavile tri osrednje komponente Spacalovega ustvarjalnega dela: mozaik, grafiko in slikarstvo ter scenografijo.

Vsa podrochja Spacalovega likovnega ustvarjanja so med seboj tesno prepletena, vedno znova in znova je moch opaziti in spremljati njihovo medsebojno vplivanje in prepletanje, pa vendar vsako od teh likovnih podrochij zhivi svoje samostojno zhivljenje in predstavlja zakljuchen opus. Spacal slovenskega in evropskega prostora ni zaznamoval le kot televizijski scenograf, slovensko sodobno umetnost je mochno zaznamoval tudi kot mozaicist, saj je povsem avtorsko inovativno uvedel reliefno in koloristichno fakturo te starodavne likovne izrazne mozhnosti in tako ozhivil zanimanje zanjo in aktualiziral njen sporochilni pomen. V mozaikih je kar najbolj prishel do izraza tudi njegov krashevski izvor, ne le v samem odnosu do kamna, temvech tudi v motivnem svetu krashevskih streh, zidov, volov in vsega drugega, kar je z vso monumentalnostjo prelil v svoje mozaike.

Tudi Spacalova navzochnost v najozhjem izboru slovenske grafike zadnjih desetletij potrjuje njegovo vidno mesto v slovenski moderni umetnosti, pa naj gre za zgodnejshe opuse serigrafij z znachilnimi erupcijami in motivi kostanja kot jedra z vso shiroko razvejano in bogato simboliko, ali pa za v zadnjem chasu nastajajoche umetnine v zhlahtnih tehnikag jedkanice in she posebej akvatinte.

Oddaja o grafichnem ustvarjalnem delu govori tudi o slikarstvu, kateremu se Jozhe Spacal v zadnjem obdobju najvech posvecha.

Ves ta bogati Spacalov ustvarjalni svet bo predstavljen v treh televizijskih oddajah, ki jih je skupaj z umetnikom rezhijsko zasnoval Igor Prah, besedila pa so nastala po strokovnih shtudijah dr. Staneta Bernika, dr. Jureta Mikuzha in dr. Naceta Shumija.

 

31.I.1996